Moninkertaisen Hupin hakemisto
 
 
Moninkertainen Hupi
 
 
Musiikkikaskujen viikko
 
 
Maanantaina 5.2.2007
 
 
   
 
Eilen lähettämieni kapellimestarikaskujen innoittamana haluan tuoda pientä piristystä härkäviikkojen arkeen. Tänään alkavan musiikkikaskujen viikon jokaisena seitsemänä päivänä kolahtaa meililaatikkoosi yksi uusi hupitarina.
 
Tässä ensimmäinen — prosit!
 
Joskus viime vuosisadan alkupuolella Bruno Walter johti Berliinin filharmonikkojen harjoituksia, ja solistina soitti Yehudi Menuhin, tuolloin 12-vuotias viulun ihmelapsi.
 
Kun kapellimestarin mielestä muusikoitten soitossa ei ollut kylliksi ilmaisuvoimaa, hän komensi:
— Enemmän tunnetta, hyvät herrat! Ajatelkaapa kaunista naista, johon olette kiihkeästi rakastuneet.
 
Huomattuaan Yehudin kasvoilla hämmentyneen ilmeen hän jatkoi:
— Mutta sinä, poikaseni, soita sinä vain ihan nuottien mukaan!
 

 
Bruno Walter (1876-1962), Berliinissä syntynyt saksalainen kapellimestari. Toimi mm. Münchenin oopperan, Berliinin Städtische Operin, Leipzigin Gewandhaus-konserttien, Wienin valtionoopperan ja New Yorkin Metropolitan-oopperan musiikillisena johtajana.
 
Yehudi Menuhin (1916-1999), New Yorkissa syntynyt yhdysvaltalainen viulisti. Esiintyi 9-vuotiaasta, ensimmäinen maailmanympärikiertue 19-vuotiaana. Perusti Sveitsin Gstaadissa musiikkijuhlat 1957 ja johti niitä vuoteen 1995, toimi Englannissa Bathin musiikkijuhlien johtajana 1959-69. Soitti klassisen ohjelmiston ohella myös jatsia Stéphane Grappellin ja intialaista musiikkia Ravi Shankarin kanssa.
 


 
Tiistaina 6.2.2007
 
 

 
Viulunsoittoa harrastanut matemaatikko Albert Einstein ystävystyi kuuluisan viulutaiturin Carl Fleschin kanssa.
 
Kerran kun he musisoivat yhdessä, Flesch keskeytti äkkiä soittonsa ja tuhahti kärsimättömänä:
- Tiedätkös, mikä taito sinulta puuttuu? Sinä et osaa laskea kolmeen!
 

 
Albert Einstein (1879-1955), Ulmissa Saksassa syntynyt saksalais-yhdysvaltalainen fyysikko, joka loi merkittävimmät tieteelliset oivalluksensa nuorena patenttitoimiston insinöörinä Bernissä Sveitsissä. Ensteinin kehittelemä suhteellisuusteoria nosti hänet kaikkien aikojen suurimpien luonnontutkijoitten joukkoon.
 
Carl Flesch (1873-1944), Mosonissa Unkarissa syntynyt unkarilais-saksalainen viulisti, kamarimuusikko ja viulupedagogi. Aloitti kansainvälisen taiteilijanuransa 21-vuotiaana. Toimi professorina Bukarestissa, Amsterdamissa, Berliinissä ja Philadelphiassa. Julkaisi kaksiosaisen teoksen Die Kunst des Violinspiels.
 


 
Keskiviikkona 7.2.2007
 
 

 
Max Bruch sävelsi kauniin, syvämietteisen teoksensa Kol Nidrei sellolle ja orkesterille vanhan juutalaissävelmän pohjalta.
 
Kerran Bruch oli läsnä konsertissa, jossa sen soitti kuuluisa sellisti Heinrich Grünfeld. Konsertin jälkeen säveltäjä meni sellistin luokse ja huomautti, ettei pitänyt tämän valitsemaa tempoa hyvänä. Grünfeld kimpaantui ja vastasi kipakasti:
— Minä soitin Kol Nidreita jo paljon ennen kuin te sen sävelsitte!
 

 
Kuvaa Grünfeldistä itsestään en netistä valitettavasti löytänyt. Sitä etsiessäni tuli kuitenkin vastaan seuraava Richard Straussin kertoma pikku tarina:
 
"Kerran Berliinissä menin Max Reinhardtin Kleines Theateriin nähdäkseni Gertrud Eysoldtin Oscar Wilden näytelmän Salome nimiroolissa. Esityksen jälkeen tapasin Heinrich Grünfeldin, joka sanoi minulle: "Kuulepas Strauss, kyllä sinun pitäisi säveltää tästä ooppera!" Vastasin hänelle, että sävelsin sitä jo täyttä häkää."
 
Max Bruch (1838-1920), Kölnissä syntynyt saksalainen säveltäjä. Toimi kapellimestarina muun muassa Liverpoolissa ja professorina Berliinin taideakatemiassa. Sävelsi kolme sinfoniaa, kolme oopperaa ja kolme viulukonserttoa, joista g-mollikonserttoa (nro 1) soitetaan yhä hyvin usein.
 
Heinrich Grünfeld (1855-1931), Prahassa syntynyt böömiläis-itävaltalainen sellisti. Asetuttuaan 21-vuotiaana Berliiniin hän toimi muun muassa Neue Akademie der Tonkunstin opettajana ja Preussin kuninkaan hovisellistinä. Julkaisi 1924 muistelmateoksen In Dur und Moll.
 


 
Torstaina 8.2.2007
 
 

 
Matkustaessaan kerran junassa sellovirtuoosi Ludwig Hoelscher istuskeli vaununosastossaan yksin. Niinpä hän kaivoi sellon kotelosta ja ryhtyi aikansa kuluksi harjoittelemaan.
 
Hetken kuluttua paikalle saapui junailija, kurkkasi ovesta ja huomautti:
— Minun puolestani voitte kyllä vapaasti soitella. Mutta rahan kerääminen on ehdottomasti kielletty!
 
Ludwig Hoelscher (1907-1996), Solingenissa syntynyt saksalainen sellisti. Maailmanlaajuisen solistiuransa ohella hän toimi professorina Berliinissä, Salzburgissa (Mozarteum) ja Stuttgartissa. Kantaesitti yli 50 uutta sävellystä.
 


 
Perjantaina 9.2.2007
 
 

 
Soittaessaan kerran kamarimusiikkikonsertissa jousikvartettoa wieniläinen viulisti Josef Hellmesberger huomasi, että yleisön joukossa istuva kirjailija Eduard von Bauernfeld jutteli ja naureskeli vierustoverinsa kanssa.
 
Tämä ärsytti Hellmesbergeriä suuresti. Niinpä hän meni väliajalla Bauernfeldin luo ja ärjäisi:
— Kuinka te kehtaatte nauraa minun konsertissani. Enhän minäkään naura, kun katselen teidän huvinäytelmiänne!

 
 
Wienin musiikkielämässä vaikutti 1800-luvulla keskeisesti kaksi Josef Hellmesbergeriä, isä ja poika.
 
Valitettavasti kasku ei täsmennä, kummasta se kertoo. Koska kaskun Josef kuitenkin puhuu nimenomaan omasta konsertistaan ("minun konsertissani"), pidän hyvin todennäköisenä, että kysymyksessä on Hellmesberger vanhempi, joka perusti nimeään kantavan jousikvartetin ja johti sitä primaksena peräti 42 vuotta.
 
Vastaava epätietoisuus koskee myös netistä nappaamaani kuvaa.
 
Josef Hellmesberger vanhempi (1828-1893), Wienissä syntynyt itävaltalainen viulisti ja kapellimestari. Oli Wienin musiikinystävien yhdistyksen ja sen konserttien johtaja, Wienin konservatorion professori sekä Wienin hovioopperan konserttimestari. Johti 1849 perustamaansa Hellmesberger-kvartettia aina vuoteen 1891 saakka.
 
Josef Hellmesberger nuorempi, "Pepi" (1855-1907), Wienissä syntynyt itävaltalainen viulisti, kapellimestari ja säveltäjä, edellisen poika. Soitti isänsä jousikvartetissa, toimi Wienin hoviorkesterin ja hovioopperan sooloviulistina ja 1. hovikapellimestarina sekä Wienin konservatorion professorina. Seurasi Gustav Mahleria filharmonisten konserttien johtajana. Sävelsi 10 operettia.
 
Eduard von Bauernfeld (1802-1890), Wienissä syntynyt itävaltalainen näytelmäkirjailija. Kirjoitti muu muassa huvinäytelmät Der Magnetiseur, Das letzte Abenteuer ja Die Geschwister von Nürnberg. Poliittisilla kirjoituksillaan Bauernfeld joutui hankauksiin sensuurin kanssa. Hänen kirjaansa Die Republik der Tiere on verrattu George Orwellin kirjaan Animal Farm.
 


 
Lauantaina 10.2.2007
 
 

 

 
Viulutaituri Fritz Kreisler oli konserttikiertueella Amerikassa.
 
Istuskellessaan eräänä aamuna Detroitissa hotellin aamiaishuoneessa hän huomasi tuntemattoman miehen silmäilevän häntä aulasta tunkeilevan uteliaasti ja kuuli portierin puhuvan:
— Kukako hän on? Hän on se kuuluisa Mister Kreisler!"
 
Mies innostui ja kiiruhti oitis kädet ojossa tervehtimään Kreisleria:
— Mikä suuri ilo, Mister Chrysler, että minulla on nyt tilaisuus kertoa Teille omakohtaisesti, miten suuresti ihailen Teidän erinomaisia automobiilejanne!
 
— Kiitoksia paljon! vastasi Kreisler vaatimattomasti hymyillen. Ja antoi miekkosen pysyä luulossaan.
 

 

 

 
 
Fritz Kreisler (1875-1962), Wienissä syntynyt viulutaiteilija ja säveltäjä. Oli yksi aikansa suurimpia viulun mestareita. Hänen sävellyksistään tunnetuimpia ja suosituimpia ovat viulukappaleet kuten Lemmeniloa, Lemmensurua, Kaunis Rosmarin ja Kiinalainen tamburiini.
 
Walter P. Chrysler (1875-1940), Wamegossa Kansasissa syntynyt yhdysvaltalainen autoteollisuuden pioneeri. Hänen rakennuttamansa pilvenpiirtäjä Chrysler Building (korkeus 319 metriä, 77 kerrosta, 3862 ikkunaa) New Yorkin Manhattanilla oli maailman korkein rakennus vuosina 1930-1931. Time-lehti antoi hänelle 1928 "arvonimen" A Man of the Year.
 


 
Sunnuntaina 11.2.2007
 
 

 
Muuan taidoiltaan keskinkertainen viuluniekka pyysi säveltäjä Max Regeriltä neuvoa:
— Olen ajatellut hankkia musiikkihuoneeseeni säveltäjän rintakuvan, mutta en millään osaa päättää kumman valitsisin, Beethovenin vai Mozartin. Voisittekohan Te ystävällisesti neuvoa?
 
Hetken mietittyään Reger — joka ei erityisemmin pitänyt viulistin soitosta — virkkoi kuivasti:
— No jaa, eiköhän Teidän olisi viisainta valita Beethoven. Hänhän oli kuuro!
 

 
 
Max Reger (1873-1916) Brandissa Baijerissa syntynyt saksalainen säveltäjä, urkuri, pianisti ja kapellimestari. Toimi Leipzigissa yliopiston musiikinjohtajana ja konservatorion sävellyksen professorina.
 
Regerin aikoinaan kirkkaana loistanut tähti on nyttemmin himmentynyt: hänen orkesteriteoksiaan ja runsasta kamarimusiikkituotantoaan esitetään nykyään harvoin. Sen sijaan urkusävellykset ovat kestäneet hyvin ajan haalistavaa vaikutusta: ne kuuluvat yhä urkureitten kantaohjelmistoon.
 
Regerin tunnetuin sävellys Maria Wiegenlied, Marian kehtolaulu ("Maria sitzt am Rosenhag..."), sisältyy kokoelmaan 60 schlichte Weisen, 60 yksinkertaista laulua, op. 76.
 
Regerin hupaisan vastalauseen kriitikolle voit lukea napsauttamalla tätä!
 


 

 
 
Musiikkikaskujen viikon tarinat on poimittu kirjasesta Die 222 besten Streicherwitze (gesammelt von Harald Skorepa mit Cartoons von Peter Butschkow, Schott Music GmbH & Co., Mainz).