Päähakemisto Konserteissa koettua - hakemisto Tietoja

Arto Sakari Korpinen - Konserteissa koettua - 3

Joseph Swensen

rallikuskina Beethovenin erikoiskokeella

Joseph Swensen Lahden kaupunginorkesterin kapellimestarina Lahden konserttitalossa 4.11.1993, solistina Elina Mustonen, cembalo. Ohjelmassa Beethovenin seitsemäs sinfonia, Mozartin Taikahuilu-alkusoitto ja Poulencin cembalokonsertto.

Hillitön vauhtihurjastelu Beethovenin seitsemännen sinfonian finaalissa huipensi Lahden kaupunginorkesterin konsertin ja villiinnytti yleisön valtaosan myrskyisään muusikoitten juhlintaan. Itse kuuluin pieneen vähemmistöön, jota näin suoraviivainen nopeuden palvonta ei innostanut edes sen vertaa, että olisi tuntenut olonsa hengästyneeksi.
Kun mies on lähtöisin USA:ksi kutsutusta kansojen sulatusuunista ja hänen suonissaan virtaa fifty-fifty sekä viikinkien että samuraitten verta, näyttää hänellä kapellimestarina riittävän loputtomasti intoa ja puhtia. Niinpä kuvaannollisesti sanoen moottori ulvoi ja sora pöllysi, kun energiaa pursuva Joseph Swensen piiskasi LKO:n muusikot suoritukseen, joka toi mieleen maailmanmestari Kankkusen rajun revittelyn rallin erikoiskokeella.
Rallikuskit eivät ehtine kilpailun tuoksinassa liiemmin ihailla ohitse vilistäviä maisemia. Eikä jäänyt soittajille tässä kiihkeässä menossa ainoatakaan siunaaman hetkeä musiikin hienouksien hienosyisempään ilmentämiseen. Vaikka tulkinta siis jäi pakostakin läpisoitoksi, se antoi silti rikkeettömässä taituruudessaan varsin mairittelevan kuvan LKO:n mahtavasta suorituskyvystä.

  
Carl Maria von Weber ei aikoinaan peitellyt kielteistä mielipidettään Beethovenin seitsemännestä sinfoniasta:
"Nyt tämän neron hurjastelut ovat saavuttaneet rajansa, ja Beethoven on aivan kypsä hullujenhuoneeseen".
Tietenkin tälle lausunnolle nykyään vain hymyillään. Swensenin räväkän tulkinnan perusteella voisi joku kuitenkin väittää, että Weber oli ihan oikeassa.
Jotenkin yksioikoiseksi, mustavalkoiseksi rakentui kuva sinfonian tulkinnasta myös kokonaisuutena, niin elävää ja sähköistynyttä kuin soitto alati olikin. Tasavahvalta ja soinnillisesti selkiytymättömältä paahtamiselta vaikutti jo sinfonian ensimmäinen osa. Eikä herkän toisenkaan osan tulkinta satuttanut, tutun teeman jankkaava muotoilu heti alussa vaikutti huonolta idealta. Mutta kolmas osa osui täysin nappiin.
Mozartin Taikahuilu-oopperan alkusoitto tempasi vastustamattomasti mukaansa, vaikka tulkinta oli kaikessa säkenöivyydessään ehkä liiankin tehokas: sadun salaperäinen tenho jäi tyystin unohduksiin. Intomielistä tulkintatahtoa Joseph Swensenillä riittää siis kukkuramitoin, ja hänen persoonallisessa olemuksessaan on eittämättä valloittavaa karismaa.
Mutta tämänkertaisen näytön perusteella näkemyksellisempi ja syvällisempi paneutuminen musiikkiin ja sen yksityiskohtiin on välttämätöntä, jos tähtäimessä on pääsy kapellimestareitten raskaaseen sarjaan. Reikien puhkominen kattoon ylöspäin sojottavalla tahtipuikolla lienee tapa, josta olisi syytä päästä ajoissa eroon.

  
Illan hykerryttävänä ilopillerinä tarjoiltiin Francis Poulencin Concert champêtre, Maalaiskonsertto, cembalolle ja orkesterille kansanomaisine sävelmineen ja lystikkäine soittimellisine hurvitteluineen. Säveltäjä kertoi sijoittaneensa teoksensa 1700-luvun maalaistunnelmaan: "Se on champêtre Diderot'n ja Rousseaun mukaisesti".
Näppäräsorminen solisti Elina Mustonen tarjosi rattoisassa kilvassa hyvän vastuksen värikkäästi ja usein railakkaan voimaperäisesti soittaneelle orkesterille, vaikka hänen cembalonsa pehmeä sointi ei lienekään ihanteellinen tämäntyyppiselle musiikille. Tunnelmat vaihtelivat ihastuttavasti lennokkaina sykkineistä tanssirytmeistä herkän runollisiin tuokioihin.
Vaikka orkesterin soitto ei ollutkaan joka hetki täysin viimeisteltyä, saattoi musiikin huumorista nauttia täysin siemauksin: erityisesti puhaltajat kunnostautuivat kutkuttavan ilmeikkäillä sävelten tuikauksilla.

ARTO SAKARI KORPINEN

(Julkaistu Etelä-Suomen Sanomissa 6.11.1993)


Tämän tiedoston teksti
copyright © 1996
Arto Sakari Korpinen
ASK

Päähakemisto Konserteissa koettua - hakemisto Tietoja