ASK Pro Musica Classica • Arto Sakari Korpisen musiikkisivut    
Kritiikin valokeila • 18/2000
pääsivu

hakemisto 2000

Pohjolan unelmatiimin Sibelius-festivaali

Sinfonia Lahti
Osmo Vänskä

Sibeliustalossa 8.9.2000

Jean Sibelius:

  • Sinfonia nro 2 D-duuri
  • Sinfonia nro 6 d-molli
  • Sinfonia nro 7 C-duuri

pääsivu

hakemisto 2000

J os Sinfonia Lahden Sibelius-festivaali olikin minikokoa, oli sen anti sitäkin tiivistetympää ja painavampaa. Kolmena peräkkäisenä iltana tarjoiltiin kaikki seitsemän sinfoniaa, viulukonsertto (solistina Leonidas Kavakos) ja Finlandia.
Perjantain konsertissa olivat vuorossa toinen, kuudes ja seitsemäs sinfonia. Ilta ei solistia kaivannut, sillä Osmo Vänskä ja Lahden sinfonikot ovat Sibeliuksen sinfonioitten tulkkeina nousseet lyömättömäksi yhdistelmäksi.
Heidän alati elävä tulkintansa sähköisti Sibeliussalin joka sopukan ja piti kuulijan hellittämättömästi otteessaan. Suotta ei ulkomainen musiikkilehdistö ole kirjoittanut "Pohjolan unelmatiimistä" arvioidessaan Sinfonia Lahden Sibelius-levyjä.

•  •  •
Toinen sinfonia, jonka sävelissä voi kokea samoja yleviä ja herkistäviä isänmaallisia tuntoja kuin Finlandiassa, kasvoi monien tiivistunnelmaisten ja dramaattisten vaiheittensa kautta sykähdyttävän uljaaksi voitonhymniksi.
Kuudenteen sinfoniaan avasi englantilainen säveltäjä ja kriitikko Constant Lambert mielenkiintoisen näkökulman kirjassaan Music Ho! - jo 1934, yksitoista vuotta sinfonian valmistumisen jälkeen:
"Vaikka tätä tunteen ja orkesterin hämytutkielmaa varjostaakin tällä hetkellä viidennen sinfonian suurenmoisuus, arvelen, että tulevaisuudessa musiikin selittäjät katsovat sen intiimien arvojen edustavan vielä paremmin todellista Sibeliusta, aivan kuten meistä monista tuntuu, että Beethovenin neljäs ja kahdeksas sinfonia ovat aidompaa Beethovenia kuin parittomilla numeroilla merkityt suosikit."
Kuutonen lienee yhä suurelle yleisölle vierain Sibeliuksen sinfonioista. Mutta mitä useammin siitä kuullaan näin erinomaisia, puhuttelevia tulkintoja, sitä pikemmin käyvät Lambertin ennustukset toteen.
Niin vaikuttavasti kuin toinen ja kuudes sinfonia soitettiinkin, hohti seitsemännen tulkinta sittenkin illan upeana kruununa. Enpä muista kuulleeni teoksesta aiemmin tämän veroista elävää esitystä. Musiikin virratessa uomassaan mitä luontevimmin piirtyivät sävelelliset ajatukset aina selkeän ilmeikkäinä ja kokonaisuus rakentui erinomaisen ehyeksi.
•  •  •
Yleisön kannatti olla peräänantamaton osoittaessaan lämmintä suosiotaan, sillä nuottitelineille oli varattu hieno ylimääräinen numero. Miten henkevästi ja aistikkaasti Vänskä mainioine muusikkoineen tulkitsikaan Sibeliuksen Valse tristen, tällä kertaa lopullisena konserttiversiona. Timantiksi hiottu esitys äärimmäisine pianissimoineen herkisti ja lumosi.
Sibeliustalon akustiikka paranee paranemistaan. Viulujen sointi kantoi nyt ihastuttavan lämpimänä ja täyteläisenä eikä se enää juurikaan jäänyt vaskien peittoon. Soinnillinen tasapaino vaikutti kaiken kaikkiaan oivalta ja sointikuva kokonaisuudessaan hyvin nautittavalta.
Aletaan jo olla varsin lähellä paradoksaalista ihannetta: soinnissa on sekä ilmavaa ja avaraa etäisyyttä että vaippaansa kietovaa läsnäolon tuntua.

Arto Sakari Korpinen

 

 

Tämän tiedoston teksti © Arto Sakari Korpinen
Osmo Vänskän ja Sinfonia Lahden kuvat Seppo J.J. Sirkka © Eastpress oy