ASK Pro Musica Classica • Arto Sakari Korpisen musiikkisivut    
Kritiikin valokeila • 27/2000
pääsivu

hakemisto 2000

     
   Swensen (vas.) ja Vänskä

Tahtipuikot vaihtuivat soittimiin

Sinfonia Lahti
Sibeliustalossa 30.11.2000
 
Osmo Vänskä, klarinetti, kapellimestari
Joseph Swensen, viulu
Jaakko Kuusisto, konserttimestari

  • Wolfgang Amadeus Mozart: Eine kleine Nachtmusik
  • Wolfgang Amadeus Mozart: Klarinettikonsertto A-duuri
  • Johannes Brahms: Viulukonsertto D-duuri

pääsivu

hakemisto 2000

S ibelius-talossa nähtiin ja koettiin torstaina poikkeuksellinen tapahtuma: Sinfonia Lahden molemmat maestrot, taiteellinen johtaja Osmo Vänskä ja päävierailija Joseph Swensen, yhtä aikaa lavalla. Konsertin harvinaisuutta ja kiinnostavuutta lisäsi se seikka, että kumpikin esiintyi solistina, Vänskä klarinetistina ja Swensen viulistina.
Nautin musiikista sekä ihastuksen että hämmästyksen vallassa, sillä kumpikin on säilyttänyt soittotaitonsa odottamattoman korkealla tasolla. Eivät he todellakaan kaivanneet tasoitusta sillä perusteella, että ovat päätoimisesti kansainvälisen huipputason kapellimestareita.
Eipä siis ihme, että tilaisuudesta kehkeytyi suuri musiikkijuhla. Tunnelma kohosi kattoon, eikä suosionosoituksista ollut tulla loppua illan päättyessä.

•  •  •
Alkuun hieman jännitin Mozartin konserton esityksessä Osmo Vänskän puolesta, sillä tietääkseni hän ei ennen kapellimestariksi ryhtymistään ehtinyt luoda varsinaista solistiuraa klarinetistina. Ettei vain ollut nyt ensimmäinen kerta, kun hän soitti tämän konserton orkesterin solistina? Sitäkin enemmän on ihailtava hänen suvereenisuuttaan. Ja sitä, että hän hallitsi tehtävänsä ilman nuottien tukea.
Sen sijaan Joseph Swensenille tilanne Brahmsin konserton tulkkina oli epäilemättä tuttu niiltä ajoilta, jolloin hän kierteli maailmaa orkestereitten juhlittuna viulusolistina - mikä ei vähennä hiukkaakaan hänen loistavan suorituksensa arvoa.
Henkevyys ja hellä tunteen lämpö olivat Vänskän Mozart-tulkinnan leimallisia piirteitä. Säkeitten muodonta ihastutti luontevuudellaan ja ilmeikkyydellään, painotukset osuvuudellaan. Klarinetti soi miellyttävän pehmeänä myös musiikin voimakohdissa, puhumattakaan hitaan osan hivelevistä pianissimoista.
Kun myös orkesteri musisoi kamarimusiikillisen herkästi, solistia alttiisti tukien, oli tuloksena ehyt ja nautinnollinen esitys.
•  •  •
Varsin toisenlaisiksi, kiihkeän dramaattisiksi vaihtuivat tunnelmat, kun Vänskä Brahmsin viulukonsertossa tarttui tahtipuikkoonsa. Orkesterijohdanto suorastaan uhkui verevyyttä ja energiaa.
Swensenkin sävähdytti sähköisten jousenvetojensa intensiivisyydellä, mutta hänen persoonalliseen ja kontrastikkaaseen tulkintaansa sisältyi myös äärimmäistä herkkyyttä ja puhuttelevaa runollisuutta. Miten tenhoisasti, luonnollisen vapaasti ja unelmoivasti hän saattoikaan ilmoille niin ensiosan sivuteeman kuin koko hitaan osankin.
Finaalin leikittelevä taituruus kruunasi esityksen, eikä hurmaantunut yleisö päästänyt Swenseniä lavalta ilman ylimääräistä numeroa. Puhdasoppisten barokistien tuomiota pelkäämättä hän antoi omien lämpimien tunteittensa ohjata Bachin säveliä tiellä herkistyneitten kuulijoitten sydämiin.
Illan aluksi Sinfonia Lahden kamarikokoon pienennetty jousisto soitti Jaakko Kuusisto konserttimestarinaan Mozartin Pienen yösoiton. Lumoavan aistikkaasti nyansoitu ja täysin yksituumaisesti sujunut tulkinta tuotti sulaa mielihyvää ensimmäisestä sävelestä viimeiseen. Myös sointi oli täyttä kultaa.

Arto Sakari Korpinen


Sinfonia Lahti - taiteellinen johtaja Osmo Vänskä

Tämän tiedoston teksti © Arto Sakari Korpinen
Sinfonia Lahden kuva Seppo J.J. Sirkka © Eastpress oy