ASK Pro Musica Classica • Arto Sakari Korpisen musiikkisivut    
Kritiikin valokeila • 29/2000
pääsivu

hakemisto 2000


  Ilkka Kuusisto

Sinfonia on myös leikin asia

Sinfonia Lahti
Sibeliustalossa 6.12.2000
 
Osmo Vänskä
Jan-Erik Gustafsson, sello

  • Ernst Mielck: Dramaattinen alkusoitto
  • Uuno Klami: Tsheremissiläinen fantasia
  • Uuno Klami: Teema, seitsemän muunnelmaa ja coda
  • Ilkka Kuusisto: Sinfonia nro 1 (kantaesitys)
  • Jean Sibelius: Finlandia

pääsivu

hakemisto 2000

I Ilkka Kuusisto, musiikkielämämme monitoimimies nro 1, on ehtinyt olla monessa mukana säveltäjänä, kapellimestarina, kuoronjohtajana, urkurina, hallintomiehenä, pedagogina, televisiojuontajana - ja huippulahjakkaitten viulistiveljesten isänä.
Yksi asia on tältä yhdentoista oopperan säveltäjältä kuitenkin jäänyt tähän asti tekemättä: sinfonia. Mutta olisi ihme, ellei ajatus sinfonian luomisesta olisi milloinkaan pyörinyt hänen päässään.
Ehkä monien rautojen tulessa pitäminen on estänyt ajatuksen toteuttamisen. Tai sitten syynä on ollut se sama kuin aikoinaan Brahmsilla, ylen suuri kunnioitus sinfoniaa kohtaan. "Sinfonia ei ole leikin asia", totesi Brahms ja lisäsi kuulevansa Beethoven-jättiläisen raskaat askeleet takanaan.
Brahmsin ensimmäisestä sinfoniasta puhuttaessa muistetaan aina mainita, että sen valmistuessa säveltäjä oli iäkäs, jo 43 vuotias. Tässä suhteessa Kuusisto voittaa Brahmsin kirkkaasti, sillä esikoissinfonian valmistuessa viime vuonna hän oli 66-vuotias!
Mieluisa sävellystyö on pannut Kuusiston sävelsuonen pulppuamaan ilmeisen vilkkaasti. Ennustan, että päivänvalon näkee pian myös toinen sinfonia. Miksi muuten käsiohjelmaan olisi merkitty "Sinfonia nro 1"?

•  •  •
Ne, joitten mielestä nykymusiikin tulee peilin tavoin heijastella aikamme rikkinäisyyttä, meluisuutta ja muita saasteongelmia, joutuivat nyrpistämään nenäänsä.
Me muut nautimme mielihyvää tuntien Kuusiston musiikista, sillä se ei raastanut kirskuvilla riitasoinnuilla tai ylettömillä desibelimässäilyillä, vaan hyväili niin korvaa kuin mieltäkin "vanhanaikaisella" melodisuudellaan ja harmonisuudellaan. Vaikka musiikki olikin varsin helppotajuista, ei se vaikuttanut helppohintaiselta. Viihdyttävyydestä ei koskaan lipsahdettu viihteellisyyden puolelle.
Mutta armoitettuna huumorimiehenä tunnettu Ilkka Kuusisto ei olisi oma itsensä, ellei sinfonia olisi hänelle myös leikin asia. Nokkelan, poikamaisen leikkimielen ohella sävelistä säteilee tunteen herkkyyttä, mutta ei tippaakaan ryppyotsaista totisuutta.
Osmo Vänskän johtama Sinfonia Lahti oli paneutunut tilaamansa sinfonian kantaesitykseen erityisellä huolella. Niinpä tuloksena oli ilmaisuvoimainen, mielenkiinnon hyvin vireillä pitänyt tulkinta. Selvästikin sinfonia innoitti muusikot antamaan parastaan. Teoksen arvoa todistaa myös se, että yleisö juhli säveltäjää esityksen päätyttyä hyvin lämpimästi.
Orkesterin voimavaroja herkullisen värikkäästi käyttävä sinfonia ei kaikesta päätellen kuulu niihin teoksiin, jotka unohtuvat kantaesityksen jälkeen hyllylle pölyttymään.
•  •  •
Konsertin alkunumeroksi oli valittu mielenkiintoinen harvinaisuus, Ernst Mielckin Dramaattinen alkusoitto. Vain 22-vuotiaana 1899 kuolleen säveltäjän Beethoven- ja Mendelssohn-vaikutteinen teos on vakuuttava todiste poikkeuksellisesta varhaiskypsyydestä. Vänskän ja orkesterin virkeä tulkinta toi sen esille oivassa valaistuksessa.
Konsertin solisti Jan-Erik Gustafsson soitti kaksi Klamin laajamuotoista sävellystä sellolle ja orkesterille. Klamin parhaimpiin teoksiin kuuluva Tsheremissiläinen fantasia tenhosi tälläkin kertaa, mutta Teema, seitsemän muunnelmaa ja coda vaikutti varsin vaisulta muutamista hienoista käänteistään huolimatta.
Niin musikaalisesti ja taidokkaasti kuin sellisti soittikin, jäi jotakin uupumaan. Lisäannos hehkua ja verevyyttä ei olisi ollut pahitteeksi.
Perinteiseen tapaan itsenäisyyspäivän konsertti päättyi Sibeliuksen Finlandiaan. Niin sykähdyttävästi kuin Sinfonia Lahti onkin sitä vuosien mittaan esittänyt, tuntui siltä, että uuden Sibeliustalon innostavassa ilmapiirissä tulkintaan tavoitettiin nyt entistäkin väkevämpi tunteen palo.

Arto Sakari Korpinen


Sinfonia Lahti - taiteellinen johtaja Osmo Vänskä

Tämän tiedoston teksti © Arto Sakari Korpinen
Sinfonia Lahden kuva Seppo J.J. Sirkka © Eastpress oy