ASK Pro Musica Classica • Arto Sakari Korpisen musiikkisivut    
Kritiikin valokeila • 30/2000
pääsivu

hakemisto 2000

Kuin jalo viini

Sinfonia Lahti
Sibeliustalossa 14.12.2000
 
Paavo Berglund

  • Ludwig van Beethoven: Sinfonia nro 8 F-duuri
  • Pjotr Tshaikovski: Sinfonia nro 6 h-molli "Pateettinen"

pääsivu

hakemisto 2000

T avallista sähköisempi tunnelma vallitsi Sibeliustalossa viime torstai-iltana konsertin alkamista odoteltaessa. Sinfonia Lahtea oli tulossa johtamaan harvinainen vieras, Paavo Berglund - legenda jo eläessään.
Jos Jorma Panula on toiminut Salosen, Sarasteen, Vänskän ja muitten kapellikomeettojemme oppimestarina, on Paavo Berglund puolestaan avannut maailmalla sen polun, jota nuorempien kollegojen on ollut hyvä taivaltaa.
Kyllähän jo Robert Kajanus, Tauno Hannikainen ja Jussi Jalas saavuttivat mainetta maailmalla, mutta vasta Berglund loi varsinaisen kansainvälisen uran ja herätti näin musiikkimaailman luottamuksen suomalaisten taitoihin orkesterin johtajina.
Kapellimestareita on joskus verrattu jaloihin viineihin, joiden sanotaan paranevan vanhetessaan. Mainittakoon yhtenä huippuesimerkkinä Leopold Stokowski, joka vielä yhdeksänkymppisenä oli täydessä vedossa. Satun omistamaan levyn, jolla Stokowski 93-vuotiaana 1975 johtaa loistavasti Rahmaninovin kolmannen sinfonian ja vokaliisin. (Tulee väkisinkin miettineeksi, onko tahtipuikon heiluttaminen erityisen terveellinen liikuntamuoto. Ehkä myös sauvakävelijöitten puheissa on vinha perä.)
Paavo Berglund kuuluu selvästikin samaan sarjaan Stokowskin kanssa. Ihailtavasti hän on säilyttänyt sähköistävän toimintatarmonsa. Ja olemuksessa on yhä tallella ripaus poikamaista nuorekkuutta, niin karismaattisena ja arvovaltaisena kuin se säteileekin.
Sähäkämmin kuin moni nuorempi kollega hän piirteli tahtipuikollaan kuvioita, toki liioitteluun sortumatta. Eikä hän tyytynyt johtamaan pelkästään käsillään, vaan otti usein rennosti käyttöön koko vartalonsa.

•  •  •
Myös sanotaan, että kapellimestarit hidastavat tempojaan iän karttuessa. Tässä suhteessa Berglund osoitti olevansa sääntöä vahvistava poikkeus. Kautta illan hänen temponsa olivat mieluummin ylä- kuin alakantissa.
Silti tempot Beethovenin kahdeksannessa sinfoniassa osuivat nappiin, etenkin nopeissa ääriosissa. Ehkä menuetti olisi ollut tenhoisampi hivenen levollisempana. Muuten kaipasin ensiosaan vielä napakampaa ja lennokkaampaa aksentointia, mutta finaalista kehkeytyi kaikkinensa upea täysosuma.
Tshaikovski on kirjoittanut Pateettisen sinfoniansa toisen osan tempomerkinnäksi allegro con grazia. Rohkenen väittää, ettei sitä tulisi noudattaa liian kirjaimellisesti. Soitto vaikutti allegrona liian kiireiseltä eivätkä sävelet ehtineet tavoittaa tempomerkinnän loppuosan edellyttämää viehkeyttä.
Sen sijaan marssimainen kolmas osa (allegro molto vivace) sopi loistavasti Berglundin tulkintatyylille, joka tähtää sävelellisten rakenteitten yhtenäisyyteen ja lujuuteen - joskus yksityiskohtien kustannuksellakin. Jännitteinen esitys huipentui huikeaan sävelten salamointiin.
Illan herkimmät, satuttavimmat hetket saatiin kokea sinfonian finaalissa (adagio lamentoso), joka kuuluu sinfoniakirjallisuuden vaikuttavimpiin valituslauluihin. Muotoillessaan hellästi sävelten surullisia ja samalla niin ihania säkeitä osoitti jykevien monumenttien rakentaja olevansa myös lempeä tunneihminen.
•  •  •
Tshaikovskin sinfonian aikana koettiin harvinainen välikohtaus. Ensimmäisen osan hidas alkujakso oli ehtinyt edetä jo varsin pitkälle, kun kuoroparvelta yhtäkkiä välähti kirkas salama suoraan päin Berglundin kasvoja.
Kapellimestari teki nopeasti ainoan oikean ratkaisun: hän keskeytti soiton ja ilmoitti hillitysti mutta tiukasti, että kuvaaminen konsertissa on kielletty. Sitten soittoa jatkettiin, mutta tunnelman lataus ehti auttamatta purkaantua. Vasta räjähtävästi alkanut nopea jakso häivytti vähitellen ikävän tapahtuman mielestä ja kohotti tunnelman ennalleen.
Olin näkevinäni, että kuvaajalla oli taskukameraa raskaampi varustus mukanaan. Sopii ihmetellä, miten hän oli päässyt sen kanssa saliin.

Arto Sakari Korpinen


Sinfonia Lahti - taiteellinen johtaja Osmo Vänskä

Tämän tiedoston teksti © Arto Sakari Korpinen
Sinfonia Lahden kuva Seppo J.J. Sirkka © Eastpress oy