ASK Pro Musica Classica • Arto Sakari Korpisen musiikkisivut
 
Kritiikin valokeila • 12/2005
   


Protestantin korkea messu

Bachin h-mollimessu
Lahden konserttitalossa 28.4.2005
 
Sinfonia Lahti
Dominante-kuoro
 
Helmut Rilling, kapellimestari
Anna-Kristiina Kaappola, sopraano
Anke Vondung, mezzosopraano
Lothar Odinius, tenori
Juha Kotilainen, baritoni
Seppo Murto, kuoron valmentaja

  • Johann Sebastian Bach: Messu h-molli, Die hohe Messe

ASK

Helmut Rilling

 

O n varsin erikoista, että katolisen messutekstin mestarillisin sävelitys on lähtöisin protestanttisen säveltäjän kynästä. Johann Sebastian Bachia voineekin pitää merkittävänä kirkollisen ekumenian edelläkävijänä.
 
Eikä Bachin h-mollimessu ole vain messuista nerokkain: se on ylipäätään yksi länsimaisen musiikin hienoimpia ja monumentaalisimpia saavutuksia, rinnastettavissa vaikkapa Beethovenin 9. sinfoniaan. Niinpä sen esitykset tuntuvat aina poikkeuksellisilta, arjen yläpuolelle kohottavilta juhlahetkiltä.
 
Aikalaiset eivät kuitenkaan osanneet arvostaa messua, ehkä sen paikoin sangen rohkean sävelkielen vuoksi, ja se julkaistiinkin vasta vuonna 1817, 67 vuotta Bachin kuoleman jälkeen. Kustantaja antoi sille nimen Die hohe Messe, Korkea messu, ja julisti sen "kaikkien aikojen ja kaikkien kansojen suurimmaksi taideteokseksi".
 
Harvoin jos koskaan on kehuva mainosteksti osunut näin oikeaan.
 
E sittäessään h-mollimessun torstai-iltana Sibeliustalossa Helmut Rillingin johdolla Sinfonia Lahti ja teekkareitten sekakuoro Dominante ylsivät mitä hienoimpaan suoritukseen. Suotta ei esiintyjiä juhlittu konsertin päätyttyä pitkään ja lämpimästi.
 
Helmut Rilling kuuluu aikamme tunnetuimpiin ja arvostetuimpiin Bachin musiikin tulkitsijoihin, vaikka ei olekaan antautunut muodikkaitten autenttisuuspyrkimysten vietäväksi, vaan on mieluummin luottanut omaan syvästi musikaaliseen näkemykseensä.
 
Niin vaatimattomalta kuin Rillingin olemus ulkonaisesti vaikuttaakin, hänestä säteilee karismaa, joka ottaa valtaansa niin muusikot kuin kuulijatkin. Yksinkertaisin ja säästeliäin viittein hän saa musiikin säkeet piirtymään aistikkaan luonnollisina ja rytmit sykkimään kimmoisan elävinä.
 
Sinfonietta-kokoon pienennetty kaupunginorkesteri musisoi kautta illan hallitun tyylikkäästi. Viulistit soittivat ihastuttavan soinnikkaasti, ja trumpetistien puhallukset välkkyivät upeasti Gloriassa ja muissa messun ylistävissä vaiheissa.
 
Bachin kuorolle ja orkesterille säveltämiä teoksia voi eräässä mielessä pitää myös konserttoina orkesterille, säveltäjällä kun oli tapana kirjoittaa aarioihin vaativia solistisia soitinosuuksia tasavertaisiksi kumppaneiksi lauluäänelle. Niinpä Jaakko Kuusisto sai esitellä ihailtavan notkeaa viulismiaan, Lasse Junttila oboensa vivahteikasta laulavuutta, Outi Viitaniemi huilunsa sulokasta kimmellystä ja Pertti Kuusi käyrätorvensa muhkeana kajahtavaa sointia.
 
D ominanten taiteellinen johtaja, itsekin esityksessä mukana laulanut Seppo Murto, oli hionut kuoron oivaan valmiuteen. Vankka osaaminen heijastui nuorten laulajien olemukseen vapautuneena innostuksena. Oikeastaan he eivät vain tulkinneet musiikkia. He elivät siinä.
 
Kuoron sointi ihastutti puhtaudellaan ja yhtenäisyydellään. Erityisen kiitoksen ansaitsevat sopraanot kauniilla kirkkaudellaan, jos kohta he hallitsivat kokonaissointia toisinaan liikaakin.
 
Solistit lauloivat osuutensa miellyttävän eläytyvästi, mutta eivät silti yltäneet erityisen sykähdyttävään tulkintaan.
 
Heidän lumoavinta antiaan oli mezzosopraano Anke Vondingin sisäistynyt ja kaunisääninen tulkinta aariasta Agnus Dei, Jumalan karitsa. Nautittavasti sulautuivat hänen ja heleästi laulaneen sopraano Anna-Kristiina Kaappolan äänet duetossa Et in unum Dominum, Ja yhteen Jumalaan.
 
Lothar Odiniuksen tenori soi sävykkäänä ja ilmaisuvoimaisena saavuttamatta kuitenkaan todellista tenoraalista loistoa. Juha Kotilaisen sinänsä soinnikas baritoni kaipasi lisää voimaa ja kantavuutta etenkin alaääniin.
 

Arto Sakari Korpinen


pääsivu | hakemisto 2005
 
Helmut Rillingin kuva hänen kotisivultaan
 
Tämän tiedoston teksti © 2005 Arto Sakari Korpinen