ASK Pro Musica Classica • Arto Sakari Korpisen musiikkisivut
 
Kritiikin valokeila • 26/2005
   


Villejä unelmia

Itsenäisyyspäivän juhlakonsertti:
 
Sinfonia Lahti
Sibeliustalossa 6.12.2005
 
Osmo Vänskä, kapellimestari
Eero Munter, kontrabasso

  • Jean Sibelius: Tapiola
  • Kalevi Aho: Konrabassokonsertto (2005), kantaesitys
  • Jean Sibelius: Sinfonia nro 7 C-duuri
  • Jean Sibelius: Finlandia

ASK

Eero Munter ja Osmo Vänskä

 

S infonia Lahden itsenäisyyspäivän juhlakonsertissa sai kontrabasson äänenjohtaja Eero Munter kerrankin puristaa kapellimestarin kättä. Kapellimestareillahan on menestyksekkään konsertin jälkeen tapana kätellä kaikkia eturivin jousisoittajia, mutta kontrabasisteille he tyytyvät vain heilauttamaan kättään - mikä etäisyyden vuoksi onkin ymmärrettävää.
 
Poikkeuksellinen tapaus johtui Kalevi Ahon uunituoreesta kontrabassokonsertosta, jonka Munter nyt kantaesitti. Hänen aloitteestaan teos syntyi, ja hänelle Sinfonia Lahden nimikkosäveltäjä sen myös omisti.
 
On selvää, ettei kontrabassolle sävelletty konsertto voi olla aivan tavanomainen soolosoittimen ja orkesterin välinen "kilpailu", sillä orkesterin tukevana kivijalkana toimivan instrumentin matala sointi ei järin helposti erotu muusta orkesterista.
 
Ahon viisiosainen, mutta yhtenä katkeamattomana kokonaisuutena soitettava konsertto onkin sangen erikoinen teos jo yksin rakenteeltaan. Jotta kontrabasso saisi sanottavaansa kylliksi esille, Aho on kirjoittanut toisen ja neljännen osan pelkäksi soolokadenssiksi. Tosin näppäiltävässä ykköskadenssissa on mukana harppu, jonka sointi muistuttaa niin hämmästyttävästi kontrabassoa, ettei aina tiedä, kummasta lähtevät muiden muassa hauskasti naukuilevat äänet.
 
Samaan päämäärään tähtää myös se, että soolosoitin ja orkesteri paljolti vuorottelevat. Ja vastakohdaksi kontrabasson muhevan maanläheisille soinneille viulut liitelevät usein tavallista korkeammalla.
 
Aholle ominaiseen tapaan musiikissa riittää mielenkiintoa ylläpitäviä pikku tapahtumia ja tunnelmatkin vaihtelevat sopivasti. Nokkelasti hän myös värittelee sointia erilaisilla lyömäsoittimilla.
 
Eero Munter vaikuttikin ilmeisen tyytyväiseltä harvalukuisen kontrabasso-ohjelmiston nuoreen tulokkaaseen. Hienostuneella ja varmasti hallitulla tulkinnallaan hän epäilemättä teki teokselle täyttä oikeutta. Orkesteri tuki jäsentään kiitettävän alttiisti Osmo Vänskän johdolla.
 

Sinfonia Lahti Sibeliustalossa

 
T apiola, Sibeliuksen viimeiseksi jäänyt orkesteriteos, on hänen sinfonisten runojensa ehdoton huippu, häikäisevän nerokas niin sävellysteknisenä suorituksena kuin kalevalaisten mytologisten näkyjen ilmaisuvoimaisena sävelityksenäkin.
 
Osmo Vänskän ja Sinfonia Lahden näkemyksellinen ja upea tulkinta herätti haltioittavasti eloon "Pohjolan synkät metsät ikivanhoina, salaperäisinä villeissä unelmissaan" - kuten Sibelius itse kirjoitti partituurin alkuun. Erityisen sävähdyttävinä suihkivat viulujen myrskytuulet Tapion, "metsien suuren jumalan", puitten latvustoissa.
 
Ylevä ja seesteinen seitsemäs sinfonia ei kuulu Sibeliuksen kansanomaisimpiin, helpoimmin avautuviin teoksiin. Mutta monet niistä, joille sen sisäiset rikkaudet ovat kirkastuneet, pitävät sitä paitsi Sibeliuksen sinfonioitten huippuna myös yhtenä koko sinfoniakirjallisuuden kulmakivenä.
 
Osmo Vänskä johti määrätietoisesti, ja sinfonia eteni vaikuttavan laveana sävelten virtana. Musiikki hengitti luonnollisesti, ja kokonaisuus kasvoi täyteen mittaansa johdonmukaisesti ja ehyesti.
 
Kummastako pidän itse enemmän, Tapiolasta vai seitsemännestä sinfoniasta? Vaikka arvostan myös sinfoniaa, kallistuu vaakani selvästi Tapiolan puolelle.
 
P erinteiseen tapaan itsenäisyyspäivän konsertti huipentui Finlandiaan, aina yhtä sykähdyttävään isänmaallisen tunteen sävelelliseen kiteytymään. Puupuhaltimien herkkä ja hienosti tasapainoitettu musisointi hymnijaksossa ihastutti vastakohtana muitten jaksojen loistokkaalle uljuudelle.
 

Arto Sakari Korpinen


pääsivu | hakemisto 2005
 
Kuvat (Seppo JJ Sirkka / Eastpress) Sinfonia Lahden nettisivuilta
 
Tämän tiedoston teksti © 2005 Arto Sakari Korpinen