logo
 
pääsivu
hakemistot
hakemisto 2006
 
main page
indexes
index 2006
Pro Musica Classica • Arto Sakari Korpisen musiikkisivut
 
Kritiikin valokeila • 8/2006
   


Skottilaisia
sumutunnelmia

Sinfonia Lahti
Sibeliustalossa 27.4.2006
 
Giordano Bellincampi, kapellimestari
Ilja Gringolts,viulu

 
  • Giacomo Puccini: Capriccio sinfonico
  • Dmitri Shostakovitsh: Viulukonsertto nro 2 cis-molli
  • Felix Mendelssohn: Sinfonia nro 3 a-molli Skottilainen

 
 

Giordano Bellincampi

 

F elix Mendelssohnin Skottilaisen sinfonian rakastettavat sävelet heräsivät Sinfonia Lahden konsertissa uuteen eloon ihastuttavan tuoreina ja raikkaina. Henkevästi ja innoittuneesti musisoiden kapellimestari Giordano Bellincampi ja orkesteri pitivät huolen siitä, ettei tulkinnassa ollut ainuttakaan yhdentekevää hetkeä.
 
"Luulenpa, että olen löytänyt alun Skottilaiseen sinfoniaani", kirjoitti Mendelssohn vierailtuaan 1829 Skotlannissa Holyroodin keskiaikaisessa rauniolinnassa, Maria Stuartin elinpaikassa, jonka synkkä tarina sai hänen sävelellisen mielikuvituksensa liikkeelle. Sinfonian sävellystyö kuitenkin keskeytyi useaan otteeseen. Kun teos vihdoin 1842 valmistui, se saavutti heti Lontoossa niin suuren menestyksen, että Mendelssohn rohkeni omistaa sen kuningatar Viktorialle.
 
Mendelssohnin "skottilaisia sumutunnelmia" kuvasteleva sinfonia on omalla vastakohtaisella tavallaan yhtä viehättävä teos kuin hänen auringon valoa säteilevä Italialainen sinfoniansa, jos kohta jälkimmäinen onkin yleisön suosikkina ehdoton voittaja.
 
Bellincampi ei kaivannut tahtipuikkoa käsivartensa jatkeeksi. Luontevin ja sulavin, silmää miellyttävin elein hän välitti korvaa miellyttävät tulkinnalliset näkemyksensä muusikoille, jotka toteuttivat ne alttiisti ja eläytyvästi.
 
Tulkinta oli hiottu ehyen aistikkaaksi pieniä yksityiskohtia myöten. Niin säkeitten kaarrokset, painotukset ja sävytykset kuin eri soitinryhmien välinen sointitasapainokin oli punnittu kiitettävään valmiuteen.
 

Ilja Gringolts

 
M yös Dmitri Shostakovitshin toinen viulukonsertto tarjosi kosolti nautinnollisia elämyksen hetkiä, niin sisäänpäin kääntynyt ja tummasävyinen teos kuin onkin.
 
On kulunut kahdeksan vuotta siitä, kun ihmelapsi Ilja Gringolts Pietarin lasten musiikkikoulusta nro 11 ällistytti lahtelaisen yleisön selvittämällä taiturillisesti Paganinin viulukonserton huikeat sirkustemput. Kolme vuotta sitten hän tuli Lahteen, soitti ja voitti Tshaikovskin konserton loistavana tulkkina.
 
Ehkä vielä vakuuttavammin osoitti 23-vuotiaaksi varttunut Gringolts kypsän mestarillisuutensa nyt Shostakovitshin sisäisten tuntojen syvähenkisenä ja näkemyksellisenä erittelijänä. Miten hän saikin oudon teoksen avautumaan vaivatta kuulijalle kaikessa puhuttelevuudessaan!
 
Teoksen tekniset vaikeudet Gringolts hallitsi niin suvereenisti, ettei niitä kuulija edes tajunnut. Viulun hän sai laulamaan hurmaavan lämpimänä ja vivahteikkaana.
 
Niin runsaasti Shostakovitsh kirjoitti tärkeitä puheenvuoroja myös käyrätorvelle, että Pertti Kuusi olisi melkeinpä pitänyt mainita illan toisena solistina. Kerrassaan upeasti, viulistin tasavertaisena kumppanina, hän suoriutui vaativasta osuudestaan.
 
Erinomaisessa tulkintavireessä oli myös koko muu orkesteri. Erityisen herkullista oli puhaltajien musisointi niinä hetkinä, kun Shostakovitsh havahtui vakavista mietiskelyistään ja ryhtyi tuttuun satiiriseen tapaansa leikittelemään sävelten oikukkailla tuikauksilla.
 
I llan aloitti todellinen teosharvinaisuus, Giacomo Puccinin Capriccio sinfonico. Opiskeluaikoina Milanon konservatoriossa sävellettyä teostaan oopperan mestari käytti myöhemmin osittain hyväkseen La Bohèmessa. Mitään erityisen nerokkaalta kuulostavaa ei korvani kuitenkaan tavoittanut sinänsä taidokkaasti koostetusta sävellyksestä.
 

Arto Sakari Korpinen


Giordano Bellincampin kuva: IMG Artists
 
Ilja Gringoltsin kuva Dubrovnikin musiikkijuhlien nettisivuilta
 
Tämän tiedoston teksti © 2006 Arto Sakari Korpinen