logo
 
pääsivu
hakemistot
hakemisto 2006
 
main page
indexes
index 2006
Pro Musica Classica • Arto Sakari Korpisen musiikkisivut
 
Kritiikin valokeila • 11/2006
   

 
Vänskä klarinetistina
 
Riihimäen kesäkonserttien avajaiskonsertti
Suomen lasimuseossa 8.6.2006
 
 
Tempera-kvartetti:
Laura Vikman, viulu
Silva Koskela, viulu
Tiila Kangas, alttoviulu
Tuomas Ylinen, sello
 
Osmo Vänskä, klarinetti
 
Laura Vikman, viulu
Marianna Shirinyan, piano
 
  • Joaquin Turina: Härkätaistelijan rukos
  • Wolfgang Amadeus Mozart: Klarinettikvintetto
  • Claude Debussy: Sonaatti viululle ja pianolle
  • Dmitri Shostakovitsh: Sonaatti viululle ja pianolle

 
 

Osmo Vänskä

 

R iihimäen kesäkonserttien avajaiskonsertissa saatiin nauttia korkeatasoisesta kamarimusisoinnista. Syntymävuosisankareitten, 250-vuotiaan Wolfgang Amadeus Mozartin ja 100-vuotiaan Dmitri Shostakovitshin, ohella illan säveltäjiä olivat Joaquin Turina ja Claude Debussy.
 
Konsertin kohokohta oli Mozartin iki-ihanan klarinettikvinteton esitys, jonka tähtenä loisti tahtipuikkonsa klarinettiin vaihtanut Osmo Vänskä, "Riihimäen oma maestro", kuten ohjelmavihkonen mainitsee. Lahtelaisten - jotka ovat jo pitkään tottuneet pitämään Vänskää omanaan - täytynee tuo epiteetti pitkin hampain hyväksyä. Toki Riihimäki on hänen kotikaupunkinsa.
 
Viimeksi kuulin Vänskää klarinetistina marraskuussa 2000 Sibeliustalossa Sinfonia Lahden konsertissa. Mozartia oli ohjelmassa silloinkin: klarinettikonsertto, jonka henkevä ja ehyt tulkinta on jäänyt elämyksenä mieleeni.
 
Vaikka pilli saikin tämän jälkeen levätä usean vuoden ajan kotelossaan, oli maestro jälleen harjoittanut itsensä mainioon soittovireeseen. Tulkitsijana klarinetisti Vänskä on luonnollisesti sama mies, yhtä mestarillinen kuin kapellimestari Vänskä. Mutta enpä keksinyt soiton teknisestäkään puolesta moittimisen aihetta.
 
Vänskän musisointia leimasi tuttuun tapaan musiikillisten ajatusten äärimmäisen herkkä ja luonnollinen muodonta hienostuneine sävyttelyineen ja osuvine painotuksineen. Eikä hän klarinetistinakaan unohtanut herkutella äärimmäisillä pianissimoilla, jotka kuuluvat hänen kapellimestaritaiteensa tunnusmerkkeihin. Kaiken kruunasi se hivelevän kaunis sointi, jonka hän kirvoitti pillistään.
 
T empera-kvartetin nuoret ja taitavat muusikot, viulistit Laura Vikman ja Silva Koskela, altisti Tiila Kangas sekä sellisti Tuomas Ylinen, olivat sisäistäneet maineikkaan vieraansa tulkinnalliset näkemykset. Niinpä yhteissoitto sujui ihastuttavan yksimielisesti.
 
Kvinteton alku-allegro huokui lempeyttä ja hellyyttä, larghetto-osa puhutteli syvällisellä vakavuudellaan, menuetti keinahteli sulavan viehkeästi ja päätösosan muunnelmat piirtyivät luonteikkaina. Miten kvinteton voisi enää hurmaavammin soittaa?
 
Lumoavasti Tempera-kvartetti tulkitsi Turinan sävelkuvan Härkätaistelijan rukos. Espanjalaiset soinnit ja tunnelmat vaikuttivat sangen aidoilta. Erityisen nautittavina jäivät mieleen sellon lukuisat aistikkaat ja lämpimästi soineet puheenvuorot.
 
 
Laura Vikman (vas.) ja Marianna Shirinyan

 
V äliajan jälkeen kuultiin Debussyn ja Shostakovitshin sonaatit viululle ja pianolle, esittäjinä Temperan primas Laura Vikman ja armenialainen pianisti Marianna Shirinyan. He ovat jo pitkään musisoineet yhdessä, ja vuonna 2004 heidät palkittiin parhaina Vittorio Guille omistetussa kamarimusiikkikilpailussa Firenzessä. Niinpä heidän oivasti hallittu tulkintansa olikin näkemykselliseksi kypsynyttä ja rosottomaksi hioutunutta.
 
Debussyn sonaatin vireä ensiosa soi dramaattisena, fantisoiva väliosa oikukkaana ja eloisa finaali vaikuttavan vastakohtaisena.
 
Shostakovitshin myöhäistuotantoon kuuluva sonaatti on sävyiltään tumma, etten sanoisi synkeä, ja sanonnaltaan hyvin askeettinen. Ensimmäisen osan autio ja alakuloinen tunnelma tavoitettiin vaikuttavasti, ja noitatanssina brutaalisti hakkaava toinen osa pysähtyi yllättäen kuin seinään. Eikä painostava tunnelma hellittänyt viimeisessä osassakaan. Aivan lopussa musiikki äityi hurjan kiihkeäksi pauhinaksi.
 

Arto Sakari Korpinen


Tämän tiedoston teksti © 2006 Arto Sakari Korpinen