-
logo
 
pääsivu
hakemistot
hakemisto 2007
 
main page
indexes
index 2007
Pro Musica Classica • Arto Sakari Korpisen musiikkisivut
 
Kritiikin valokeila • 7/2007
   

Hurmaava Sheherazade
 

Sinfonia Lahti
Lahden Sibeliustalossa 19.4.2007
 
Pertti Pekkanen, kapellimestari
Dmitri Petrov, piano
Jaakko Kuusisto, konserttimestari

  • Modest Musorgski: Alkusoitto oopperasta Hovanshtshina
  • Pjotr Tshaikovski: Pianokonsertto nro 1 b-molli
  • Nikolai Rimski-Korsakov: Sheherazade

 
O lin aivan mykistynyt kuultuani torstai-iltana Sibeliustalossa Sheherazaden. Esittämällä Nikolai Rimski-Korsakovin rakastettavan mestariteoksen säihkyvän upeasti kapellimestari Pertti Pekkanen (kuva) ja Sinfonia Lahti riisuivat kriitikon aseista.
 
Aiemmin olen suhtautunut Pekkasen musisointiin nuivasti koettuani hänen tulkintatyylinsä jotenkin suoraviivaiseksi ja pinnalliseksi. Niinpä odotukseni eivät olleet järin korkealla, vaikka tuhannen ja yhden yön tarinoihin pohjautuva Sheherazade itsessään kuuluukin mieliteoksiini.
 
Sitäkin mieluisampi oli yllätys. Johtaessaan orkesteria määrätietoisin ottein Pekkanen oli kuin uudesti syntynyt mies. Sävähdyttävän tehokkaasti hän toteutti Rimskin loistokkaan partituurin huippukohdat, mutta lohti henkevästi esille myös sen herkät hienoudet.
 
Vaikuttavasti rakennetut nousut pianissimoista huumavaan fortissimoon herättivät huomiota, samoin salamina välähtäneet sforzato-iskut. Millaiseen hirmumyrskyn pauhinaan Sinbadin pursi joutuikaan Bagdadin juhlien jälkeen ja millaisella räiskeellä se pirstoutuikaan rantakallioon!
 
S heherazade voisi hyvin kantaa alaotsikkoa konsertto orkesterille. Niin ylenpalttisesti se sisältää vaativia ja samalla ihastuttavia puheenvuoroja monille eri soittimille. Tärkeimmät soolot Rimski on kuitenkin kirjoittanut viululle, joka kuvaa Sheherazadea, tarinoitten kertojaa. Hurmaavasti toi konserttimestari Jaakko Kuusisto esille Sheherazaden sulokkuuden, mutta myös viisauden ja oveluuden.
 
Jousisto koki tähtihetkensä muotoillessaan hivelevin soinnein nuorta prinssiä ja prinsessaa kuvaavan hitaan osan lumoavaa sävelmää, vaskisto puhaltaessaan finaalin uljaasti leiskuneista sointeja.
 
S attumoisin illan kapellimestari Pekkanen ja pianosolisti Petrov olivat nimisukulaisia, Pyhän Pietarin heimolaisia kumpikin, jälkimmäinen sitä paitsi nimikkokaupungista kotoisin!
 
29-vuotias Dmitri Petrov kuuluu epäilemättä pianotaivaan nouseviin tähtiin. Jo heti Pjotr Tshaikovskin ensimmäisen pianokonserton mahtavissa alkutahdeissa hän osoitti olevansa lujasorminen taituri pitämällä hyvin puolensa orkesterin sointimassoja vastaan. Toki hän jatkossa paljasti myös herkemmän puolensa palvomalla ihastuttavasti äärimmäisiä pianissimoita.
 
Finaaliin Petrov heittäytyi niin hirmuisella vauhdilla, että kapellimestari ja orkesteri olivat helisemässä. Aloin jo pelätä pahinta enkä suotta. Taisi kuitenkin olla pianisti itse, joka viimein tipahti rattailta. Kapellimestari ja orkesteri eivät kuitenkaan häkeltyneet, ja hetken haparointien jälkeen pianisti pääsikin takaisin kyytiin.
 
Sen verran Petrov sattuneesta sisuuntui, että konserton komeaan loppunousuun johdattavat oktaavikulut hän takoi tosi hurjana tulituksena. Häikäisevää taituruutta!
 
K onsertin aloitti Modest Musorgskin Hovanshtshina-oopperan alkusoitto. Aamunkoittoa Moskova-joella kuvaileva viehkeä sävellys kaartui aistikkaasti maalailtuna sävelkuvana.
 
Arto Sakari Korpinen
 

Sinfonia Lahti (kuva: Seppo JJ Sirkka / Eastpress)
 

Tämän tiedoston teksti © 2007 Arto Sakari Korpinen