Pro Musica Classica
logo PRO MUSICA CLASSICA
Arto Sakari Korpisen musiikkisivut
Arto Sakari Korpinen's music pages

Pääsivu
Hakemistot
Hakemisto
Valikoima
Nuo kriitikot!
Linkkisivu
Palaute

 
Main page
Indexes
Selection
Those critics!
Links page
In english
Feedback

 
Moninkertainen
Curriculum vitae
 
Kuu nousi vihdoinkin
 
 
Sinfonia Lahti
Lahden Sibeliustalossa 7.2.2008
 
Yan Pascal Tortelier, kapellimestari
Ronald Brautigam, piano
 
  • Mario Castelnuovo-Tedesco: Talvinen tarina
  • Felix Mendelssohn: Pianokonsertto nro 1 g-molli
  • Robert Schumann: Johdanto ja konserttiallegro D-duuri
  • Paul Hindemith: Sinfonisia metamorfooseja Carl Maria von Weberin teemoista
 
 
Yan Pascal Tortelier & Ronald Brautigam
 
K uin kuuta nousevaa olen vuosikymmeniä odottanut, että Sinfonia Lahti ottaisi ohjelmistoonsa mielisävellyksiini kuuluvan Paul Hindemithin teoksen Sinfonisia metamorfooseja. Eittämättä se on yksi 1900-luvun mestarillisimpia orkesterisävellyksiä.
 
Tällä viikolla toive vihdoin täyttyi, kun maailmankuulu ranskalainen maestro Yan Pascal Tortelier johdatteli Sinfonia Lahden metamorfoosien häikäisevän upeaan ja taiturilliseen tulkintaan.
 
Monet pitänevät Hindemithiä kuivakkaana säveltäjänä. Eivätkä he ole täysin väärässäkään, sillä eräässä elämänsä vaiheessa hän äityi pudistelemaan hihastaan vähemmän innostavaa "käyttömusiikkia" ("Gebrauchsmusik").
 
Enpä minäkään Hindemithiä liiemmin ihaillut opiskeluaikoinani soitellessani kokeeksi hänen paperinmakuisia pianosonaattejaan. Enkä vielä pitkään tämän jälkeenkään. Kunnes sain levykerhosta älppärin, jolla Kiril Kondrashinin johtamat Moskovan filharmonikot soittavat metamorfoosit aseistariisuvan valloittavasti.
 
S infonisia metamorfooseja Carl Maria von Weberin teemoista – kuten sävellyksen nimi täydellisenä kuuluu – on kaikesta päätellen erityisen mieleinen myös Yan Pascal Tortelier'lle. Tätä todisti jo hänen johtamisensa määrätietoisin ja varmoin ottein ilman partituuria, mutta ennen kaikkea tulkinnan yksityiskohtia myöten viimeistelty loistokkuus.
 
Hohdokkaan värikkääksi orkestroitu teos, jota voisi hyvin sanoa konsertoksi orkesterille, tarjoaa kaikille soitinryhmille erittäin vaativan haasteen. Ilmeisesti Tortelier on erinomainen orkesterin harjoittaja, sillä Sinfonia Lahti vastasi haasteeseen mitä voitokkaimmin.
 
Ensimmäisen osan Tortelier vauhditti huikean nopeaan menoon. Eipä ihme, jos puupuhaltajilla pilkahtikin alussa hienoisia tahdistusvaikeuksia. Weberin simppeliä sävelmää voisi nimittää jopa renkutukseksi. Sitäkin enemmän hämmästyttää, miten nerokkaasti Hindemith on nostanut sen taiteen korkeimmille kukkuloille.
 
Scherzo-osan aidon kiinalaissävelmän Hindemith lainasi Weberin musiikista Carlo Gozzin näytelmään Turandot. (Weber puolestaan oli kähveltänyt sen Jean-Jacques Rousseaun toimittamasta musiikkitietosanakirjasta.) Melodianpätkää toistellaan lähes loputtomiin, mutta niin mestarillisesti sommitellen, ettei lopputulos vaikuta jankuttavalta saati tylsältä. Jatsahteleva fuugajakso, Hindemithin hykerryttävin päähänpisto, jammailtiin herkullisesti, rytmit svengasivat rennon letkeästi.
 
Andantinon herkän tunnelmoinnin jälkeen teos huipentui säihkyvään marssiinsa sävähdyttävän uljaasti. Esitys oli Sinfonia Lahdelle – kapellimestarin äidinkieltä käyttääkseni – tour de force, todellinen voimannäyte. Bravo!
 
N autinnollista kuultavaa tarjosi myös illan solisti, hollantilaispianisti Ronald Brautigam. Aiemmin vähäpätöisenä pitämääni Felix Mendelssohnin ensimmästä pianokonserttoa kuuntelin hänen soittamanaan kuin uusin korvin. Tulkinnassa riitti niin lennokasta iskevyyttä kuin herkkää ja vivahteikasta runollisuuttakin. Mutta pelkäksi kuriositeetiksi jäi edelleen Robert Schumannin Johdanto ja konserttiallegro.
 
Italialaisen Mario Castelnuovo-Tedescon (1895-1968) Talvisen tarinan aiheena on William Shakespearen samanniminen näytelmä. Sinänsä miellyttävän värikkäässä ja melodisessa sävellyksessä en kuitenkaan aistinut sitä traagiikkaa, jota tähän "huimien käänteiden komediaan" myös sisältyy.
 
 
Arto Sakari Korpinen
 
Tämän tiedoston teksti copyright © 2008 Arto Sakari Korpinen