Pro Musica Classica
logo PRO MUSICA CLASSICA
Arto Sakari Korpisen musiikkisivut
Arto Sakari Korpinen's music pages

Pääsivu
Hakemistot
Hakemisto
Valikoima
Nuo kriitikot!
Linkkisivu
Palaute

 
Main page
Indexes
Selection
Those critics!
Links page
In english
Feedback

 
Moninkertainen
Curriculum vitae
 
Tahtipuikko lomalla
 
Sinfonia Lahti
Lahden Sibeliustalossa
26.3.2009
 
Jaakko Kuusisto, konserttimestari
Ronald Brautigam, piano
 
  • Wolfgang Amadeus Mozart: Sinfonia nro 23 D-duuri KV 181
  • Joseph Haydn: Pianokonsertto D-duuri Hob. XVIII:11
  • Felix Mendelssohn: Capriccio brillante h-molli
  • Sergei Prokofjev: Sinfonia nro 1 D-duuri "Klassinen"

Jaakko Kuusisto
Jaakko Kuusisto
 
O n perin harvinaista, ettei sinfoniakonsertissa ole lainkaan mukana kapellimestaria. Sinfonia Lahden kevätfestivaalin ensimmäinen konsertti – jonka ohjelmaan sisältyi jopa kaksi sinfoniaa – oli siis poikkeuksellinen tapahtuma.
 
Tosin konserttimestari Jaakko Kuusisto on jo muutamia vuosia kuulunut myös tahtipuikon heiluttajien kerhoon, mutta nyt hän istui koko illan tiukasti tuolillaan ykkösviulujen ykköspultissa ja johti täysin rinnoin viulullaan suihkien.
 
Niin mainiosti soitanto kuitenkin sujui, että mieleen pulpahti kerettiläisiä aatoksia. Ovatko kapellimestarit yliarvostettuja, ovatko he lopultakin vain orkestereitten keulakuvia samaan tapaan kuin kuningatar Elisabet II tai kuningas Kaarle XVI Kustaa valtiolaivoissaan?
 
Lause "tahtipuikosta ei lähde ääntä" kuuluu musiikkipiirien suosimiin sutkauksiin. Ja joku ilkimys lohkaisi kerran – taisi olla pianisti José Iturbi – että "tahtipuikko on aina C-duurissa".
 
No, myönnettäköön, että kapellimestaritta musisoimisella oli tällä kertaa tavallista otollisemmat edellytykset, sillä orkesteri oli pienennetty wieniläisklassiseen kokoon. Tai sinfonietta-kokoon, kuten nykyään sanotaan.
 
Voinemme siis edelleen olla yhtä mieltä siitä, että suuri sinfoniaorkesteri vaatii koossa pysyäkseen ehdottomasti näkemyksellisen päällikön ohjaavaa kättä. Ei olisi Sinfonia Lahden "ihmettäkään" koettu ilman Osmo Vänskää.
 
M ozartin varhaiset sinfoniat eivät harvaa poikkeusta lukuun ottamatta ole mestariteoksia, vaikka todistavatkin ihmelapsen suurta lahjakkuutta. Harvoin niitä kuuleekin. 17-vuotiaana sävelletty sinfonia nro 23 D-duuri oli sitäkin iloisempi yllätys, sillä siinä pilkahtelee jo niin selvästi Mozartin sävelkielen persoonallisia piirteitä, että säveltäjästä tuskin voisi erehtyä.
 
Niin valloittavaa oli orkesterin säihkyvä, tehokkain voimanvaihteluin ryyditetty tulkinta, että ihan harmitti, kun yksiosaiseksi nivottu lyhyenläntä sinfonia päättyi – moni varmaan luuli vasta ensimmäisen osan loppuneen.
 
Sinfonioitten lukumäärässä Haydn päihittää Mozartin luvuin 104–41, mutta häviää pianokonsertoissa 5–27. Näistä viidestäkin vain nyt kuullun D-duuri-konserton voi asettaa Mozartin konserttojen rinnalle.
 
Ronald Brautigam
Ronald Brautigam
 
H ollantilainen pianosolisti Ronald Brautigam teki Haydnille oivan palveluksen raikkaan musikanttisella tulkinnallaan. Ensimmäisen osan juoksutukset piirtyivät ihastuttavasti kimmeltäneinä helminauhoina, ja unkarilainen finaali, Rondo all'Ungarese, kupli hyväntuulisuuttaan hykerryttävästi.
 
Mendelssohnin Capriccio brillante on hieno sävellys, joka on suotta piileskellyt unohduksissa. Levollisen johdantonsa jälkeen se äityy huikean vauhdikkaaksi solistin taituruusnäytöksi, jossa Brautigam pääsi loistamaan. Yleisö haltioitui voimallisiin suosionosoituksiin.
 
H aydnin henkeen sävelletty Klassinen sinfonia kuuluu pastissimaisuudestaan huolimatta Prokofjevin suosituimpiin sävellyksiin. Ja aivan ansaitusti, sillä hän on lyönyt säveliin vahvasti myös oman persoonallisen leimansa.
 
Nopeat ääriosat tarjosivat säkenöivässä menossaan täyttä vauhdin hurmaa. Ehkä hidas osa olisi tahtipuikon ohjaamana uskallettu soittaa vielä herkemmin ja elastisemmin muotoillen.
 
Kevätfestivaalin viimeisessä konsertissa tänään klo 17 soitetaan kaksi klassisen musiikin rakastetuimpiin kuuluvaa sinfoniaa: Haydnin Yllätys ja Mendelssohnin Italialainen. Ja nyt Kuusisto tarttuu myös tahtipuikkoonsa. Kannattaa suunnistaa Sibeliustaloon!
 
Arto Sakari Korpinen
 
Tämän tiedoston teksti copyright © 2009 Arto Sakari Korpinen