Pro Musica Classica
logo PRO MUSICA CLASSICA
Arto Sakari Korpisen musiikkisivut
Arto Sakari Korpinen's music pages

Pääsivu
Hakemistot
Valikoima
Nuo kriitikot!
Linkkisivu
Palaute

 
Main page
Indexes
Selection
Those critics!
Links page
In english
Feedback

 
Moninkertainen hupi
Curriculum vitae
 
Saapasmaan tunnelmia


Sinfonia Lahti
Lahden Sibeliustalossa
20.9.2012
 
Okko Kamu, kapellimestari
Agata Szymczewska, viulusolisti

  • Joseph Haydn: Sinfonia nro 73 D-duuri "Metsästys"
  • Henryk Wieniawski: Viulukonsertto nro 2 D-duuri
  • Felix Mendelssohn: Sinfonia nro 4 A-duuri "Italialainen"
  • Okko KamuFelix Mendelssohnin hurmaava mestariteos, lisänimeä Italialainen kantava sinfonia nro 4, sai arvoisensa tulkinnan. Okko Kamun johtaman Sinfonia Lahden soitto sekä häikäisi säkenöivällä taituruudellaan että lumosi herkällä tunteellisuudellaan.

    Vauhdikkaitten ääriosien kipunoivissa sävelissä välimerellinen aurinko hohti kuumana kirkkaan siniseltä taivaalta, mutta paahteen lomassa oli toki tarjolla myös ihania hetkiä vehreän lehvistön katveessa.

    Sinfonia kuulunee Kamun mieliteoksiin, sillä intomielisistä otteista päätellen hän nautti sen johtamisesta täysin siemauksin. Aktiivisesti ja määrätietoisesti viittoillen hän piti alati huolen musiikin ilmeikkäästä muotoilusta ja poimi esille ihastuttavia yksityiskohtia.

    Kiitoksen Kamu ansaitsee myös nappiin osuneista tempovalinnoista. Ensimmäinen osa ei vauhdikkuudestaan huolimatta hengästyttänyt, eikä toisen osan sulokas sävelmä menettänyt tunteikkuuttaan – kuten joskus valitettavasti tapahtuu.

    Mukaansa tempaavasti tulkittiin myös Joseph Haydnin sinfonia nro 73, vaikkei se itsessään kuulukaan "Papan" parhaimpiin luomuksiin. Sen lisänimi Metsästys juontuu viimeisestä osasta, joka on alun perin metsästyksen jumalatarta Dianaa kuvaava alkusoitto Haydnin oopperasta Uskollisuus palkitaan.

    Toki jo se seikka, että Haydn on jokseenkin mitättömistä aineksista onnistunut luomaan vetävää musiikkia, todistaa hänen mestaruuttaan. Jousistolle sinfonia soi oivan tilaisuuden esitellä ihailtavaa taituruutta ja puhaltajille uljasta sointia.

    Vastaisen varalle rohkenen suositella kipuamista Haydnin valtavassa sinfonialuettelossa kaksi pykälää ylöspäin, sinfoniaan nro 75, joka lisänimettömänä on jäänyt aiheettomasti varjoon. Nerokkainta Haydnia on etenkin sen ensiosa fantastisine kehittelyjaksoineen – josta Beethoven on hyvinkin saattanut ottaa mallia!

    Agata SzymczewskaPuolalaista viulutaituria ja säveltäjää Henryk Wieniawskia on sanottu "viulun Chopiniksi".

    Hänen toisesta viulukonsertostaan päätellen lausumassa on kuitenkin totta vain toinen puoli. Yhteisiä piirteitä ovat romanttisen sävelkielen ohella taito kirjoittaa soittimellisesti kiitollista musiikkia omalle soittimelle. Mutta niin miellyttävästi kuin Wieniawskin sävelet hivelivätkin korvaa, en aistinut niissä sellaista vahvaa persoonallisuutta, joka aateloi Chopinin musiikin. 

    Yhtä kaikki nuori puolalainen viulusolisti Agata Szymczewska soitti itsensä yleisön sydämiin Kamun varmistaessa, että yhteispeli orkesterin kanssa sujui kitkattomasti. Saksalaiselta
    Deutsche Stiftung Musikleben -säätiölta  lainaksi saamallaan Stradivarius-viululla (noin 1680) Szymczewska sai konserton Romanssi-osan huokumaan tunteen lämpöä ja mustalaistyylisen Alla Zingara -finaalin säihkymään taiturillisesti.  
     
    Arto Sakari Korpinen
     
    Hakemisto 2011
    Hakemisto 2011
    Kaikki hakemistot
    Okko Kamun kuva: Naantalin musiikkijuhlatt

    Teksti julkaistu Etelä-Suomen Sanomissa 22.9.2012
    Copyright © 2012 Arto Sakari Korpinen