Pro Musica Classica
logo PRO MUSICA CLASSICA
Arto Sakari Korpisen musiikkisivut
Arto Sakari Korpinen's music pages

Pääsivu
Hakemistot
Valikoima
Nuo kriitikot!
Linkkisivu
Palaute

 
Main page
Indexes
Selection
Those critics!
Links page
In english
Feedback

 
Moninkertainen hupi
Curriculum vitae
 
Hiprakassa pustalla


Sinfonia Lahti
Lahden Sibeliustalossa
27.3.2014
 
Carlos Kalmar, kapellimestari
Arto Noras, sellosolisti

Béla Bartók: Unkarilaisia kuvia
Witold Lutosławski: Sellokonsertto (1970)
Johannes Brahms: Sinfonia nro 1 c-molli



Carlos Kalmar

Ihan vähällä ei uskoisi, että sinfoniakonsertin ohjelmassa voi tulla vastaan sävellys nimeltään Pienessä hiprakassa. Eivätkä järin sinfonisilta vaikuta Sikopaimenen tanssi tai Karhutanssikaan.

Nyt nämä erikoisuudet kuitenkin koettiin, kun Sinfonia Lahti aloitti konserttinsa Béla Bartókin orkesterisarjalla Unkarilaisia kuvia, jonka osia nuo kappaleet ovat.

Omalla tavallaan erikoisuus on myös viisiosaisen sarjan aloittava Ilta maaseudulla, sillä mitä todennäköisimmin se on Bartókin tunnetuin ja soitetuin kappale niin meillä Suomessa kuin muuallakin. Kaikki viisi ovat nimittäin alunperin lyhyitä ja helpohkoja pianosävellyksiä, jotka kuuluvat musiikkioppilaitoksissa nuorten pianistien perusohjelmistoon. Ja Ilta maaseudulla on niistä omakohtaisen kokemukseni perusteella suosituin.

Kapellimestari Carlos Kalmar ja orkesteri ansaitsevat erityisen kiitoksen siitä, että näiden miniatyyrien tulkintaan maltettiin paneutua aidosti eläytyen. Niinpä niitten lystikkäästä huumorista ja herkästä tunnelmoinnista saattoi nauttia täysin siemauksin.

Kalmarin vieraillessa ensimmäistä kertaa Sinfonia Lahden johtajana 2005 hän osoittautui oitis valioluokan kapellimestariksi, joka selkein ja tarkoituksenmukaisin viittein huolehti esimerkillisesti yksityiskohtien ilmeittämisestä ja piti samalla kokonaisuuden mainiosti hallinnassaan.

Tämä näkemys kaipaa vain sen päivityksen, että Kalmarin määrätietoiset viitteet säteilivät entistäkin enemmän sytyttävää auktoriteettia. Tämä vahvisti ratkaisevasti illan suurteosten vaikuttavuutta.

Witold Lutosławskin sellokonsertto on hyvin omalaatuinen sävellys. Poikkeuksellisesti sen aloittaa sellon laaja, pitkälti samaa säveltä jankuttava soolokadenssi, mutta sävellyksen diktaattoreiksi julistautuvat vaskipuhaltimet hurjine, lähes kakofonisine riitasointuineen. Tiukasti sello silti pitää puolensa – ainakin kun soittajana on Arto Noraksen kaltainen taiturillisesti ja puhuttelevasti musisoiva mestari. Ja lopulta sello saa kuin saakin myös viimeisen sanan.


Arto Noras

Räväkkä moderni sävellys upposi kuulijoihin aivan yllättäen kuin häkä, ja Arto Norasta juhlittiin voimallisesti pitkään. Lahtelaista musiikkiyleisöä ei todellakaan voi moittia vanhoillisuudesta.

Konsertin kruunasi Johannes Brahmsin mestarillisen ja rakastettavan ensimmäisen sinfonian ilmaisuvoimainen tulkinta. Erityisesti nautin monumentaalisista ääriosista, jotka Kalmar sähköisti julistavaan, vavahduttavaan suuruuteen.

 
Arto Sakari Korpinen


Hakemisto 2014

Hakemisto 2013

Kaikki hakemistot


Carlos Kalmarin kuva: Michael Jones
Arto Noraksen kuva: Esko Keski-Oja


Teksti julkaistu Etelä-Suomen Sanomissa 29.3.2014
Copyright © Arto Sakari Korpinen 2014